Seharusnya kita perlu menyokong akan
pembangunan teknologi yang semakin pesat di
negara
ini. Bahkan kita harus berbangga bahawa semakin menuju kearah wawasan 2020
semakin majunya negara yang tercinta ini.
Selain itu, kita perlu bersaing
dengan negara yang telah lama maju dari segi bidang teknologi. Contohnya negara
Jepun, mereka telah lama bangkit dari kemusnahan atau bencana yang telah
menimpa mereka satu ketika dulu. Tetapi mereka tidak berputus asa , mereka
bangkit dari kejatuhan itu dan ini memberikan galakan kepada umat islam untuk
berusaha dalam membina teknologi yang mampu bersaing dengan orang bukan islam.
Sebaliknya, jika didalami Islam ini, Allah telah
memberikan amaran kepada golongan yang melakukan kerosakan dalam firmanNya yang
bermaksud: "...dan janganlah
engkau melakukan kerosakan di muka bumi, sesungguhnya Allah tidak suka kepada
orang-orang yang melakukan kerosakan."
Oleh itu, untuk mengembalikan semula kedaulatan
negara dan umat Islam, maka tidak ada pilihan lain selain dari kembali kepada
ajaran Islam yang maha suci dan lurus ini. Ini telah ditegaskan oleh Allah swt
melalui firmanNya yang bermaksud: "Telah
menjadi nyata kerosakan di darat dan di laut disebabkan oleh perbuatan tangan
manusia, supaya dengan itu Allah menjadikan mereka sebahagian dari akibat
perbuatan mereka, agar mereka kembali ke jalan yang sebenarnya."
Islam ialah salah satu tenaga dunia hari ini yang
progresif, yang berdaya saing dan yang bercorak kemanusiaan serta boleh
memberikan sumbangan besar kepada kemajuan, perpaduan dan keamanan dunia. Dalil
yang menunjukkan Islam menggalakkan perpaduan adalah menerusi firman Allah yang
bermaksud: "Dan bersepadulah kamu
semua dengan tali Allah dan janganlah kamu bercerai-berai."
Apabila
disebut sahaja pembangunan, di kepala kita akan terlintas pertumbuhan ekonomi,
modenisasi, industrialisasi, hak-hak asasi dan persekitaran. Secara umumnya
inilah merupakan definisi pembangunan yang dikatakan pada hari ini. Pembangunan
dalam Islam boleh ditakrifkan sebagai menerima pembangunan asing, barat dan
timur yang dimanfaatkan oleh masyarakat dan menolak apa-apa yang berbahaya
berteraskan kepada nilai-nilai hidup Islam. Menurut Muhammad Akhir dan Hailani
dinyatakan bahawa "Pembangunan
dalam Islam adalah berlandaskan kepada orientasi nilai dengan perhatian untuk
meningkatkan kebajikan umat Islam dari semua aspek moral, kebendaan dan
kerohanian untuk mencapai keselamatan dan kedamaian hidup di dunia dan
akhirat".
Jika
kita menyelami model pembangunan yang berteraskan ekonomi sekular, moral,
kerohanian dan agama dianggap berasingan daripada kegiatan ekonomi, politik,
sosial dan budaya. Nilai moral, kerohanian dan agama diberikan penilaian yang
rendah berbanding dengan perkara-perkara lain. Dengan kata lain, Barat lebih
menekankan unsur ekonomi sebagai penggerak dan matlamat pembangunan mereka.
Sebaliknya aspek kerohanian diketepikan dan Pencipta dianggap tidak mempunyai
peranan dalam pembangunan manusia.
Ini
amat berbeza dengan konsep pembangunan yang cuba diterapkan oleh Islam kerana
menurut Islam, pembangunan adalah sebahagian daripada Islam itu sendiri.
Pembangunan dalam Islam adalah keupayaan bersama untuk meningkatkan
kesejahteraan masyarakat keseluruhannya sama ada di dunia mahupun di akhirat
dalam satu proses yang harmonis dan dinamis. Fokus utama dalam pembangunan
Islam adalah pembangunan insaniah manusia itu sendiri. Pembangunan yang cuba
diketengahkan oleh Islam adalah pembangunan yang datangnya dari kesedaran yang
tinggi dari umatnya yang saling bekerjasama dan bukannya datang daripada satu kelompok
yang kecil.
Di
samping itu, pembangunan ini juga haruslah mampu meningkatkan taraf hidup
masyarakat secara keseluruhannya dari segi zahir dan batin. Sekali lagi ingin
ditegaskan di sini, konsep pembangunan yang cuba diketengahkan oleh Islam adalah
untuk mencapai kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat. Pembangunan dalam
Islam hendaklah ditangani secara bertahap dan hikmah. Malah Islam itu sendiri
amat mementingkan sesuatu perkara dilakukan secara hikmah. Ini jelas
difirmankan oleh Allah swt yang bermaksud: "Serulah kepada jalan Tuhanmu (Muhammad) dengan hikmah dan nasihat
yang baik, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik.
Sesungguhnya Tuhanmu yang lebih mengetahui orang yang akan sesat daripada
jalannya. Dialah yang lebih mengetahui orang yang mendapat hidayah."
Pembangunan
dalam Islam hendaklah dijalankan secara dua tahap iaitu peringkat pembangunan
kerohanian dan satu lagi ialah pembangunan peringkat fizikal. Pembangunan pada
perigkat kerohanian merupakan pembangunan yang paling asas dalam Islam. Akal
dan jiwa manusia perlu dibangunkan terlebih dahulu sebelum sesuatu pembangunan
fizikal dilakukan. Ini adalah bagi melahirkan insan yang mempunyai pemikiran
yang bersih, suci dan pekerti mulia.
Tumpuan
utama pendekatan Islam adalah ke atas kejiwaan, moral dan etika-etika
pembangunan yang mencakupi masa yang amat panjang dan mereka amat prihatin
terhadap proses pembangunan Islam. Proses pembangunan bermula dengan moral,
spiritual dan perkembangan mental manusia yang akan menjadi agen perubahan yang
aktif dan bertanggungjawab menentukan kejayaan dan kegagalan hidupnya sama ada
di dunia ataupun di akhirat.
Panduan Dalam Pembangunan
Islam telah menetapkan beberapa garis panduan dalam
melaksanakan pembangunan yang diredha Allah iaitu:
Pertama: Kita tidak boleh
melupakan tugasyang telah diwajibkan ke atas kita oleh Allah Ta'ala iaitu tidak
meninggalkan perintah yang telah diwajibkan seperti mengerjakan solat dan
mengeluarkan zakat atau membelanjakan harta benda ke jalan Allah, melaksanakan
amar ma'ruf dan nahi mungkar iaitu mengajak manusia kepada kebaikan dan
mencegah kemungkaran serta lain-lain ibadah sama ada ibadah umum atau ibadah
khusus.
Kedua: Dalam melaksanakan
pembangunan, kita tidak boleh melupakan bahawa kedudukan kita adalah sebagai
khalifah Allah di atas muka bumi dan segala apa yang kita miliki adalah hak
Allah dan apa yang kita miliki itu hanyalah pinjaman semata-mata. Manusia
adalah makhluk yang diberi kepercayaan oleh Allah untuk mentadbir atau
membangunkan milik Allah. Maka kita tidak boleh mentadbir melainkan dengan
cara-cara dan batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah swt. Semua arahan
tersebut terkandung dalam al-Quran dan as-Sunnah, iaitu menjalankan pembangunan
dengan cara yang tidak merosakkan muka bumi dan memelihara alam yang
diamanahkan dari sebarang kerosakan dan pencemaran sebagaimana yang telah
berlaku pada hari ii.
Ketiga: Dalam melaksanakan tugas-tugas pembangunan, kita mesti
menanamkan nilai-nilai agama dan akhlak iaitu melaksanakan tugas tersebut bukan
dengan cara yang buruk dan bercanggah dengan syariat, menjauhkan perbuatan
penganiayaan dan kezaliman atau peniuan dan lain-lain. Ini kerana pembangunan
yang demikian tidak diredhai oleh Allah swt dan tidak dianggap sebagai ibadah
malah dianggap sebagai maksiat.
Keempat: Kita hendaklah menjadikan
pembangunan itu sebagai sumber kekuatan dan bukan sebagai sumber kelemahan.
Sebagaimana firman Allah swt yang bermaksud: "Dan hendaklah takut kepada
Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan sesudah mereka zuriat
(anak-anak) yang lemah, yang mereka khuatir terhadap (kesejahteraan) mereka.
Oleh sebab itu hendaklah mereka bertaqwa kepada Allah dan hendaklah mereka
mengucapkan perkataan yang benar." Contohnya jika kita memiliki pembangunan
yang dibawa oleh kuasa asing yang mana mereka menjadikan kita sebagai alat
untuk mengugut atau memaksa kehendak mereka ke atas kita dan menjadikan diri
kita sebagai kerbau yang dicucuk hidung. Dengan berbuat demikian kita akan
meninggalkan zuriat dan anak cucu kita dalam keadaan lemah kerana menjadi
tenaga kerja yang berada dalam genggaman orang asing (Yahudi dan Nasrani) dan
terpaksa tunduk serta taat kepada perintah dan kehendak mereka sehingga sanggup
menjual agama dan maruah sebagaimana yang berlaku hari ini.
Kelima: Kita harus memastikan
bahawa pembangunan tersebut mencapai tujuan dan matlamat yang berdasarkan
hukum-hukum syara' dan nilai-nilai akhlak yang diperintah oleh Allah swt. Apa
yang dimaksudkan di sini ialah kepimpinan mestilah berada di tangan orang-orang
yang memenuhi syarat iaitu yang mempunyai ilmu dan pengalaman yang diperlukan
selain taat kepada Allah, memahami hukum hakam dan segala tuntutan syariat,
bertaqwa, jujur, wara', adil dan lain-lain sifat yang tidak akan
menyalahgunakan kuasanya untuk kepentingan peribadi tetapi sebaliknya untuk
kepentingan semua.
Berdasarkan kelima-lima panduan tadi, jelaslah
kepada kita bahawa Islam tidak mengharamkan pembangunan malah Islam menetapkan
beberapa panduan agar kita tidak melanggar batasan syarak apatah lagi
meninggalkan agama dan akhlak dalam menjalankan pembangunan.
Sebagaimana kita lihat apa yang
dilakukan oleh Barat, mereka menjalankan pembangunan dengan mengenepikan
nilai-nilai moral dan agama mereka sendiri. Mereka berpendapat bahawa "Jika
kita ingin maju dalam pembangunan maka kita mesti menyingkirkan nilai-nilai
agama dan moral." Mereka mengatakan bahawa selagi seseorang berpegang
dengan nilai-nilai moral dan keagamaan maka seseorang itu tidak akan maju.
Inilah yang merosakkan masyarakat malah bangsa mereka itu sendiri kerana di
sebalik kemajuan, mereka berselindung dengan gejala-gejala dan kemusnahan yang
sebenarnya menghancurkan mereka.
Prinsip Pembangunan Islam
Apabila kita memikirkan tentang
pembangunan negara, secara automatik kita akan terfikir kepada masyarakat dan
juga kepimpinannya. Meskipun kepimpinan merupakan tunjang kepada pembangunan
sesebuah negara, namun kita tidak boleh memperkecilkan tanggungjawab dan
peranan umat Islam yang bermastautin dalam sesebuah negara Islam itu sendiri.
Peranan dan tugas mereka cukup besar. Ini kerana tanpa sumbangan mereka,
pembangunan yang ingin dimiliki tidak akan menjadi kenyataan. Umat Islam adalah
aset penting dalam membangunkan sesebuah negara Islam mengikut garis panduan
yang telah ditetapkan oleh Allah di dalam al-Quran.
Rasulullah saw dalam usahanya
menegakkan negara Islam di Madinah iaitu selepas hijrah, Baginda telah membina
tapak yang teguh bagi negara Islam dan mewujudkan tiga bentuk hubungan yang
penting iaitu :
1. Hubungan dengan Allah swt.
2. Hubungan sesama umat Islam.
3. Hubungan umat Islam dengan orang bukan Islam dan
negara bukan Islam dalam rangka menyampaikan risalah Islam serta menentukan
sikap mereka terhadap Islam.
Berdasarkan hubungan yang telah
direncanakan oleh Rasulullah saw tersebut, jelas bahawa selain dari hubungan
dengan Allah, hubungan sesama umat Islam juga menjadi asas utama dalam
pembentukan sebuah negara Islam. Hubungan tersebut menjadi satu ikatan yang
boleh memperkuatkan lagi benteng yang telah dibina. Ini oenting untuk
mempertahankan negara dan agama Islam dari diancam dan dimusnahkan oleh
musuh-musuh Islam yang sudah pasti tidak senang apabila melihat Islam membangun
dan kuat. Allah swt telah berfirman yang bermaksud : "Berpegang teguhlah
dengan tali (agama) Allah bersama-sama dan jangnlah pula berpecah belah."
Umat Islam merupakan pemangkin
kepada sesebuah negara Islam. Tidak kiralah dari golongan dan pangkat apa
sekalipun. Setiap individu dalam masyarakat itu mempunyai peranan dan
tanggungjawab masing-masing. Di antara tanggungjawab yang dimaksudkan di sini
ialah tanggungjawab dalam memberi sumbangan kepada proses pembangunan dalam apa
bentuk sekalipun, sama ada dari segi fizikal, material ataupun intelektual.
Sebagai contoh, golongan intelek atau cendekiawan boleh menyumbangkan idea dan
kepakaran mereka untuk membentuk pembangunan selain dari ilmu untuk tatapan
golongan lain bagi memandu ke arah kehidupan yang sempurna di dunia dan
akhirat.
Untuk menuju ke arah pebangunan
mengikut ajaran Islam, setiap individu muslim dalam masyarakat Islam itu
sendiri [erlulah mempersiapkan diri dengan ilmu dan akhlak yang mulia. Jika
diri setiap individu telah dipenuhi dengan akhlak yang baik maka secara
totalnya perhubungan sesama manusia akan menjadi baik. Secara automatik setiap
umat Islam akan tahu tanggungjawab mereka kepada ibu bapa, saudara maranya,
jiran tetangganya dan lain-lain lagi. Seterusnya kan membentuk sikap suka
menolong orang, cinta kepada Allah, cinta kepada kebaikan dan benci kepada
kejahatan. Seandainya perkembangan akhlak telah baik maka perhubungan
persaudaraan juga menjadi baik. Maka keadaan sesebuah negara akan juga menjadi
baik dan sempurna. Ini akan membawa kepada kesejahteraan negara dan kepesatan
pembangunan negara yang maju mengikut acuan Islam yang sempurna.
Dalam pembentukan umat Islam yang
berjaya dan sekaligus membantu ke arah pembangunan, selain individu sepertimana
yang telah dibincangkan tadi, institusi keluarga juga memainkan peranan
penting. Keluarga merupakan institusi kecil yangg akan menunjangi atau yang
akan mencorak sesebuah masyarakat Islam. Di antara ciri-ciri keluarga yang
digariskan oleh Islam ialah:
1. Keluarga yang sihat, dinamik, cergas dan mampu
melahirkan insan yang bersih rohani dan jasmaninya.
2. Keluarga yang terdidik dengan nilai-nilai agama
dalam semua aspek kehidupan.
Di sini dapat kita lihat bahawa
setiap umat Islam perlu memainkan peranan masing-masing bagi membentuk keluarga
yang cemerlang tidak kiralah anak, ibu mahupun bapa. Jika mengikut prinsip
etika keluarga, tanggungjawabb adalah secara menyeluruh diletakkan di atas bahu
ketua keluarga iaitu bapa, tetapi lebih baik sekiranya setiap individu dalam
keluarga itu memahami tanggungjawab masing-masing agar bebanan yang dipikul
oleh bapa menjadi lebih ringan.
Apa yang ingin dijelaskan di sini
bahawa setiap umat Islam mempunya peranan tersendiri yang mana Islam lebih
menitikberatkan pembangunan rohani sebelum menuju kepada pembangunan material.
Pembangunan material akan lebih sempurna dan efektif sekiranya akhlak dan
kerohanian setiap umat Islam mampan. Ini termasuklah pemahaman segala aspek
yang dipentingkan oleh Islam dalam membentuk negara Islam yang embangun
contohnya seerti memahami politik yang berteraskan Islam, perniagaan,
perbankan, ekonomi,pentadbiran, sosial, pendidikan, kebudayaan, perlembagaan,
undang-undang dan sebagainya.
Matlamat Pembangunan Dalam Islam
Dalam Islam, pembangunan mempunyai
beberapa matlamat penting yang mana jika dikaji dengan terperinci, kesemua
matlamat tersebut akan membawa manusia ke arah satu tamadun yang lengkap, aman
dan damai manifestasi daripada ajaran Islam itu sendiri. Matlamat-matlamat
tersebut adalah seperti berikut :
1. Pembangunan Peribadi dan Keupayaan
Manusia: Seperti yang kita semua sudah sedia maklum, Islam mengajar
manusia ke arah membentuk watak dan sikap yang betul menerusi pendidikan,
kepimpinan dan lain-lain yang berdasarkan nilai-nilai Islam. Jika seseorang itu
patuh sepenuhnya kepada ajaran Islam dan menjadikan Islam itu sebagai 'The Way
of Life', maka segala amalan yang dilakukannya tidak akan bercanggah dengan
larangan-larangan yang telah ditetapkan. Dari sini dapat dilihat bahawa
pembangunan peribadi dapat menigkatkan lagi keupayaan manusia seterusnya dapat
menyumbangkan tenaga dan buah fikiran yang bersih dan mantap ke arah
membangunkan negara Islam mengatasi negara-negara lain di dunia. Firman allah
swt yang bermaksud : "Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah
orang yang lebih taqwanya di antara kamu, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui
lagi Maha Bijaksana."
2. Menghasilkan Keluaran yang Berguna:
Keluaran berguna yang dimaksudkan oleh Islam adalah makanan dan benda-benda
asasi yang lain, keluaran untuk pertahanan Islam dan barang-barang untuk
kegunaan sendiri. Satu perkara yang paling penting dititikberatkan oleh Islam
terhadap bahan-bahan keluaran yang dihasilkan tersebut ialah ianya mesti mampu
dibeli oleh orang-orang miskin dan berpendapatan rendah. Firman Allah dalam
al-Quran yang bermaksud : "(Oleh itu) kekayaan ini janganlah hanya
dikuasai oleh segelintir manusia..."
3. Meningkatkan Kualiti Kehidupan:
Islam mementingkan kesejahteraan sama ada dalam bidang ekonomi, soaial mahupun
politik. Kesejahteraan ini adalah gambaran kualiti kehidupan umat Islam.
Kualiti kehidupan ini boleh dicapai dengan tiga cara iaitu :
- Mewujudkan peluang pekerjaan mengikut pengubahsuaian institusi, teknologikal, pelaburan dan pendidikan.
- Melaksanakan jaminan sosial secara meluas khususnya kepada golongan yang tidak dan kurang berupaya. Matlamat ini boleh dicapai dengan sistem zakat.
- Pengagihan pendapatan dan harta wajib dilakukan secara adil supaya dengan ini boleh merapatkan jurang ketaksamaan yang berlaku di kalangan masyarakat.
4. Mencapai Pembangunan yang Seimbang:
Islam menganjurkan pembangunan tanpa bersyarat kepada sempadan (desa atau
bandar), taraf hidup (miskin atau kaya) dan lain-lain. Tujuannya supaya dapat
mengelakkan ekonomi dualisme dan dapat mengeratkan perpaduan.
5. Membangunkan Teknologi yang Sesuai:
Islam juga mementingkan pembangunan teknologi. Teknologi yang ingin dibangunkan
itu mestilah sesuai dengan persekitaran tempatan iaitu sesuai dengan keperluan
atau aspirasi negara Islam. Islam menggalakkan merekacipta, memperbaiki dan
mengubahsuai teknologi yang ada kepada teknologi yang lebih canggih.
6. Mengurangkan Pergantungan dengan Negara
Luar: Pergantungan dengan negara Barat banyak merugikan negara itu
sendiri. Sistem kapitalisme yang dicipta oleh Barat boleh meruntuhkan bukan
sahaja sistem ekonomi Islam, malah politik dan sosial juga terlibat. Oleh itu
negara Islam perlu meningkatkan integrasi menerusi:
- Meningkatkan kebebasan ekonomi.
- Meningkatkan rasa hormat diri sendiri.
- Memperkuatkan negara Islam
Ketiga-tiga matlamat di atas pula dapat dicapai
dengan cara:
- Menghentikan penerimaan modal dari Barat
- Menggunakan pendekatan 'multi-objective' supaya ke arah 'problem-oriented'.
- Meningkatkan penyelidikan yang ideal dan berfaedah kepada Islam.
- Meningkatkan semangat tolong menolong di kalangan umat Islam.
7. Mengintegrasikan Pembangunan Moral,
Kerohanian dan Agama dengan Pembangunan Kebendaan: Pembangunan
Islam mengamalkan hasanah fid dunya, hasanah fil akhirah atau bermaksud
kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat. Islam tidak memisahkan antara
pembangunan untuk dunia dan juga akhirat sebagaimana yang telah kita bincangkan
dalam pelbagai bab dahulu bahawa Islam menerapkan keseimbangan dalam segala
perkara tidak kira aspek apa sekalipun begitulah juga dalam konsep pembangunan.
Oleh itu, pembangunan yang disyariatkan oleh Islam adalah pembangunan yang
bertunjangkan aspek pembangunan rohani dan jasmani.
Bukti-bukti dalam ayat al-Quran:
1) Firman
Allah dalam Surah al Anfal ayat 60:
Maksud ayat:
“Dan sediakakanlah untuk menentang mereka (musuh yang
menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari
pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan
persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari
mereka yang kamu tidak mengentahuinya sedangkan Allah mengetahuinya dan apa
sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya
kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya”.
(Surah al-Anfal:60)
No comments:
Post a Comment