Sains
diambil dari perkataan Inggeris ‘science’. Berasal dari perkataan Latin
‘scientia ’,
Bermaksud ‘pengetahuan’. Secara terminologi, sains adalah pengetahuan yang mempunyai ciri-ciri, tanda-tanda dan syarat-syarat khas. Dengan kata lain ia tidak menyamai perkataan ‘knowledge’ (pengetahuan biasa). Dalam English Oxford Dictionary, sains ditakrifkan sebagai,
“suatu cabang ilmu yang mengkaji sekumpulan pernyataan yang terbukti atau dengan fakta-fakta yang ditinjau, dan disusun secara bersistem dan dihimpun dalam bentuk hukum-hukum umum, dan ia termasuklah kaedah-kaedah yang boleh dipercayai untuk menghasilkan kebenaran baru. Ringkasnya: Sains adalah sesuatu yang boleh dibuktikan kebenarannya melalui ujian empirikal.
MAKSUD SAINS ISLAM
Bermaksud ‘pengetahuan’. Secara terminologi, sains adalah pengetahuan yang mempunyai ciri-ciri, tanda-tanda dan syarat-syarat khas. Dengan kata lain ia tidak menyamai perkataan ‘knowledge’ (pengetahuan biasa). Dalam English Oxford Dictionary, sains ditakrifkan sebagai,
“suatu cabang ilmu yang mengkaji sekumpulan pernyataan yang terbukti atau dengan fakta-fakta yang ditinjau, dan disusun secara bersistem dan dihimpun dalam bentuk hukum-hukum umum, dan ia termasuklah kaedah-kaedah yang boleh dipercayai untuk menghasilkan kebenaran baru. Ringkasnya: Sains adalah sesuatu yang boleh dibuktikan kebenarannya melalui ujian empirikal.
MAKSUD SAINS ISLAM
Ia
adalah suatu maklumat atau fakta yang didapati menerusi penyelidikan dan
penemuan yang menggunakan kaedah-kaedah tertentu.Ia dikaitkan dengan cabang
ilmu pengetahuan yang sistematik, yang bertolak dari sesuatu sebab dan akibat
yang boleh diuji dan dibuktikan kebenarannya.(Kamus Dewan, 1986:1009) Sains itu
merupakan suatu proses untuk sampai kepada suatu kebenaran disebabkan
pertanyaan manusia terhadap asal usul dan tujuan kewujudan sesuatu di alam
semesta ini. Kaedah yang digunakan untuk sampai kepada kebenaran mutlak ialah
melalui kajian emperikal, dan pengumpulan data-datanya pula adalah melalui
pancaindera serta pemikiran manusia sahaja.
Sains
Islam adalah ilmu pengetahuan tertentu, yang lahir hasil dari gabungan unsur
fizik dan metafizik. Gabungan antara ilmu intelek dan ilmu wahyu. Gabungan
antara falsafah dan sains yang pada prinsipnya ia selaras dengan ajaranajaran
dan konsep-konsep dasar dalam Islam.
SEJARAH SAINS
Sains
moden yang lahir daripada tamadun barat itu bukanlah suatu yang baru dan wujud
tersendiri. Ia merupakan rantaian perkembangan sejak zaman dahulu daripada
sains tamadun Mesir Purba, Yunani, India, China, Islam sehinggalah kepada zaman
pertengahan di Eropah. Walau bagaimanapun setiap tamadun tersebut mempunyai
ciri-ciri khusus dari segi bentuk dan falsafah.
Sains
moden berbeza daripada sains zaman pertengahan dan juga daripada sains Islam
dari segi falsafahnya. Sains moden tidak meletakkan ketuhanan sebagai sumber
utama pemikiran, tetapi sebaliknya meletakkan akal manusia sebagai pusat yang
mejadikan penentu segala-galanya. Akhirnya sains moden menganggap segala
fenomena alam dapat dijelaskan melalui akal fikiran semata-mata dan tidak
memerlukan pertolongan daripada Tuhan. Falsafah sains sebegini menjadi pegangan
sebahagian besar ahli sains hari ini khasnya di Barat.
Kebanyakan
sarjana Islam pada zaman kegemilangan, bermula dengan pengajian agama sebagai
ilmu asas, seterusnya mempelajari dan menerokai ilmu-ilmu sains kemudiannya.
Ibn Sina yang dikenali sebagai ahli falsafah al Quran sejak berusia sepuluh
tahun. Begitu juga dengan sarjana Kristian pada zaman pertengahan dari segi
pendidikannya juga telah menerima ilmu bersepadu kerana mereka rata-rata menerima
pendidikan di biara. Copernicus pada mulanya belajar untuk menjadi ahli gereja
yang unggul, tetapi kemudiannya terkenal sebagai ahli astronomi.
Antara
tamadun besar manusia yang telah menyumbang kepada perkembangan ilmu
pengetahuan sains ialah Tamadun Mesir Purba, Tamadun Yunani, Tamadun India,
Tamadun China, Tamadun Islam, Tamadun Eropah Zaman Pertengahan, Tamadun Eropah
Renaissance dan Zaman Revolusi Sains hinggalah ke hari ini.
SAINS MESIR PURBA
SAINS MESIR PURBA
Tamadun
Mesir Purba muncul sejak 3000 SM. Mereka memperkenalkan penggunaan rajah dan
simbol dalam ilmu matematik. Konsep jam masa sudah pun wujud pada ketika itu.
Satu hari dikira daripada permulaan naik matahari hingga naik matahari keesokan
harinya. Teknologi mereka yang mengkagumkan manusia ialah teknologi binaan
piramid. Setiap piramid dibina daripada bungkah batu kapur yang berat setiap
satunya 2.5 tan. Untuk membina sebuah piramid, berjuta-juta bungkah batu kapur
diperlukan. Piramid Khubu Siva dibina daripada 2.3 juta bungkah batu kapur.
SAINS YUNANI
SAINS YUNANI
Dalam
perkembangan tamadun dunia, Tamadun Yunani telah dianggap oleh ahli sejarah
Eropah sebagai tamadun yang amat penting. Tamadun ini menjadi salah satu unsur
penting dalam Tamadun Barat. Sains Yunani melahirkan ramai ahli falsafah dan
ahli matematik terkenal seperti Thales (624 - 565 SM), Pythagoras (580-500 SM),
Plato (427 - 347 SM) dan Aristotles (384 - 322 SM).
Teorem
Pythagoras merupa salah satu contoh yang digunakan sehingga hari ini.
Archimedes (287 - 212 SM) pula merupakan seorang sarjana fizik yang termasyhur.
Beliau dikenali kerana jeritannya Eureka!, Eureka! (Ku jumpa!) ketika beliau
memperolehi ilham untuk menyelesaikan masalah bagi menentukan ketulenan emas.
Hippocrates yang dianggap sebagai bapa perubatan dikenang sehingga ke hari ini
melalui angkat sumpah doktor sebelum mereka mengamalkan perubatan. Idea tentang
atom dipelopori oleh Leucippus dan Democretos. Idea ini seterusnya dikembangkan
oleh John Dalton, seorang ahli sains barat dalam abad kesembilan belas.
SAINS
INDIA
Tamadun
India adalah antara yang tertua. Dari segi perkembangan sains terdapat dua
zaman; Zaman Sulvasutra (800 - 300 SM) dan Zaman Siddhanta (selepas 300 SM).
Antara contoh sumbangan tamadun ini ialah dalam bidang pembedahan. Mereka boleh
membuat pembedahan mata untuk mengubati penyakit katarak.
Kewibawaan
perubatan India terletak dalam empat kitab iaitu Caraka, Susruta, Atreya dan
Vagbhata. Mereka juga telah melakukan pembedahan yang kita kenali sekarang
sebagai pembedahan plastik apabila mereka menampal telinga seorang pesakit
dengan kulit yang di ambil daripada tempat di badan pesakit itu. Perkembangan
Tamadun India banyak dipengaruhi oleh Tamadun Yunani.
SAINS
DALAM ISLAM
Ibnu
Haitham (sainsoptik), Ibnu Yunus (penciptaan jam) dan Ibnu Nafis (sistem
lengkap peredarandarah), Ibnu Sina (sains perubatan), al-Biruni (astronomi) dan
al-Khawarizmi(matematik) dan Ibnu Rusyd (falsafah).
Penemuan
daripada hasil kajian sains dan perkembangan teknologi telah banyak membantu
manusia melakukan pelbagai aktiviti serta membolehkan kita berkomunikasi kerana
jarak atau destinasi yang jauh tidak lagi menjadi penghalang untuk kita
menjalankan sebarang aktiviti pekerjaan. Malah melalui penemuan daripada hasil
kajian sains dan teknologi, manusia dapat menemui pelbagai jenis penawar kepada
penyakit.
Terdapat
banyak ayat dalam Al-Quran menyeru supaya manusia mengkaji dan meneliti
fenomena alam untuk memahami dan mendalami ilmu pengetahuan agar dapat membina
suatu tamadun yang sempurna. Berdasarkan ayat di bawah jelas bahawa alam yang
dicipta Allah s.w.t. tertaluk kepada hukum-hukum tertentu dan apa yang ada di
langit dan di bumi adalah hak Allah s.w.t. untuk kemudahan dan kegunaan
manusia. Islam tidak terbatas kepada hubungan manusia dengan Tuhan, bahkan
merangkumi semua aspek kehidupan.
Allah
berfirman yang bermaksud:
“Tidakkah kamu perhatikan bahawa Allah memudahkan untuk kemudahanmu apa yang ada di langit dan di bumi, dan telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan di bumi, dan telah melimpahkan kepada kamu nikmat-nikmat-Nya yang zahir dan batin.” (Surah Luqman: 20)
“Tidakkah kamu perhatikan bahawa Allah memudahkan untuk kemudahanmu apa yang ada di langit dan di bumi, dan telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan di bumi, dan telah melimpahkan kepada kamu nikmat-nikmat-Nya yang zahir dan batin.” (Surah Luqman: 20)
Fakta
yang diakui oleh Barat sendiri ialah peranan yang dimainkan oleh Islam dalam
memperkenalkan sains ke Eropah iaitu melalui universiti-universitinya di
Andalus, Sepanyol pada abad ke-13 M. Umat Islam cukup terkehadapan dalam
tamadun ilmuan, kebendaan dan kemanusiaan. Semasa Eropah masih dalam zaman
kegelapan, di Cordova bandar umat Islam sudah diterangi dengan lampu awam di
jalan-jalan rayanya. Pencapaian ketamadunan orang Islam amat jauh di hadapan
ibarat langit dengan bumi kerana Eropah terlalu masih jauh tertinggal di
belakang ketika itu.
Antara
bidang yang menjadikan Islam pemangkin kepada perkembangan sains dan teknologi
adalah seperti berikut:
BIDANG BIOLOGI
Sains biologi merupakan bidang ilmu yang berkaitan dengan benda-benda hidup. Pengetahuan asas mengenai habitat, kelakuan dan pengkelasan haiwan dan tumbuh-tumbuhan telah dikaji dan dicatat oleh orang-orang Islam sejak zaman Bani Umaiyah. Mereka amat berminat di dalam pembiakan kuda dan unta. Sehubungan dengan itu mereka berjaya menghasilkan suatu penemuan asas untuk memulakan kajian dalam bidang zoologi dan biologi biak-baka.
BIDANG BIOLOGI
Sains biologi merupakan bidang ilmu yang berkaitan dengan benda-benda hidup. Pengetahuan asas mengenai habitat, kelakuan dan pengkelasan haiwan dan tumbuh-tumbuhan telah dikaji dan dicatat oleh orang-orang Islam sejak zaman Bani Umaiyah. Mereka amat berminat di dalam pembiakan kuda dan unta. Sehubungan dengan itu mereka berjaya menghasilkan suatu penemuan asas untuk memulakan kajian dalam bidang zoologi dan biologi biak-baka.
Pakar
sains Islam amat tertarik untuk mengkaji bidang botani malah mendapat perhatian
khusus kerana kepentingan tumbuh-tumbuhan dan hasilnya dalam perubatan amat
diperlukan oleh masyarakat Islam ketika itu. Al-Riyasa Ibn Jarit (meninggal
1193 M), menulis mengenai limau dan rubab dan penggunaannya. Al-Ghafiqi dari
Cordava berjaya mengkelaskan tumbuhan yang dikutip dari Sepanyol dan Afrika
dengan nama Latin dan Berber. Beliau telah menerbitkan sebuah buku tentang
tumbuh-tumbuhan dan 50 buah jenis pokok buah-buahan yang dijadikan rujukan oleh
pakar-pakar lain selepasnya.
Al-Nabati
menghasilkan Al-Rihlah setelah menjalankan penyelidikan yang meluas sehingga ke
Sepanyol, Afrika Utara, Arabia dan Laut Merah. Buku yang menceritakan tentang
tumbuhan-tumbuhan yang dijumpainya. Murid beliau, al-Baitar, telah menyusun
sebuah buku yang menyenaraikan 1,400 jenis dadah yang diproses daripada
binatang, tumbuh-tumbuhan dan bahan bahan galian. Karyanya “Al-Mughni fi
al-Adwiyah al-Mufradah” dan “Al-Jami´fi al-Adwiyah al-Mufradah” paling
berpengaruh di bidang farmakologi. Sebahagian karya ini diterjemahkan ke dalam
bahasa Latin, Perancis dan Jerman.
ASTRONOMI
ASTRONOMI
Astronomi
merupakan salah satu cabang ilmu yang tertua di kalangan ilmu sains. Sejarah
perkembangan ilmu ini sebenarnya diasaskan oleh pakar Islam. Bukti dalam
al-Quran tentang ilmu bintang dan alam semesta serta kecenderungan orang Arab
terhadap ilmu ini merupakan dorongan kuat kepada kajian terperinci tentang
astronomi. Sumbangan dalam bidang ini bermula apabila Muhammad Ibn Ibrahim
al-Fazari menterjemahkan sebuah buku astronomi dari India bertajuk “Siddharta”
ke Bahasa Arab pada tahun 155 H / 771 M. Seterusnya beliau menterjemahkan pula
“Jadual Pahlavi” yang diberi nama“Zij”. Diikuti pula penterjemahan karya-karya
astronomi berbahasa Yunani.
Antara
para Islam yang berjaya mengkaji ilmu astronomi terdiri daripada Yakub Ibn
Tariq, al-Kwarizmi, al-Battati, al-Farghani, al-Suffi, al-Biruni, al-Tusi dan
Umar al-Khayyam. Balai cerap telah banyak dibina di kawasan wilayah Islam.
Antaranya Jundishapur, Baghdad dan Tadammur. Terdapat juga balai cerap di
Kaherah, Isfahan, Malaga, Almeria, Samarqand dan di bandar-bandar Islam yang
lain. Balai-balai cerap tersebut dilengkapi berbagai peralatan astronomi,
antaranya termasuklah astrolab yang membolehkan jarak antara sesuatu bintang diukur,
pengukuran paksi bumi dan luas bumi. Alat ini juga boleh digunakan untuk
mengira latitud matahari dan bintang-bintang di galaksi. Hasil pembinaan balai
cerap juga dapat membantu pengkajian bagi menentukan arah kiblat yang tepat
walau berada di mana sahaja kita berada di dunia termasuk di Malaysia.
Tamadun
Islam juga berkembang pesat di sebelah barat Andalus yang merupakan pusat
kegiatan intelektual Islam di Barat telah menghasilkan ramai sarjana dalam
pelbagai bidang. Ibn al-Zarqiyali mahir dalam menentukan gerhana matahari dan
telah mencipta sebuah kompas untuk menentukan jarak antara bulan dan bumi dan
di antara bintang-bintang dan matahari. Umat Islam juga telah berjaya mencipta
kompas yang digunakan dalam pelayaran di laut. Dengan itu kegiatan perdagangan
dan pelayaran telah berkembang dengan pesat.
PERUBATAN
Islam
telah berjaya melahirkan ramai sarjana yang pakar dan tokoh yang memberi
sumbangan dalam ilmu perubatan. Antara mereka ialah Zakaria al-Razi (865-925 M)
yang menghasilkan “Kitab al-Hawi”, Ammar bin Ali yang menulis “Kitab
al-Muntakhab”, Ibn Sina (al-Qanun fi al-Tibb), Ali Ibnu Abbas al-Majusi
(al-Maliki), Ali al-Tabari (Firdaus al-Hikmah), Ibnu Rusyd (al-Kuliyah), dan
al-Baitar yang merupakan pakar terulung dalam ilmu pembedahan.
Di Baghdad, cabang ilmu pengetahuan yang pertama sekali dikaji ialah ilmu kedoktoran dan perubatan. Khalifah Harun al-Rashid (170 H/786 M–193 H/809 M) mendirikan rumah-rumah sakit (Bimaristan) di seluruh negara. Rumah-rumah sakit di Kaherah pada zaman Ibn Tulun telah diasingkan wad lelaki dan wanita. Khalifah Umar bin Abdul Aziz pula membina hospital khas untuk merawat pesakit-pesakit.
Di Baghdad, cabang ilmu pengetahuan yang pertama sekali dikaji ialah ilmu kedoktoran dan perubatan. Khalifah Harun al-Rashid (170 H/786 M–193 H/809 M) mendirikan rumah-rumah sakit (Bimaristan) di seluruh negara. Rumah-rumah sakit di Kaherah pada zaman Ibn Tulun telah diasingkan wad lelaki dan wanita. Khalifah Umar bin Abdul Aziz pula membina hospital khas untuk merawat pesakit-pesakit.
Yuhana
Ibn Musawaih telah melakukan kajian mengenai anotomi tubuh manusia. Oleh kerana
pembedahan mayat belum lagi dilakukan, beliau melakukan kajian dengan membedah
seekor monyet. Dengan pembedahan monyet itu ilmu anatomi mata telah berkembang
dengan pesat. Beliau juga turut menghasilkan buku yang bertajuk “Al-Asr Maqalat
fi al-Ain” yang merupakan kitab tertua yang ditulis secara bersistematik
menerangkan kaedah tentang oftalmologi.
Ibn
al-Nafis, adalah seorang doktor dan pakar bedah. Beliau telah menghasilkan
teknik pembedahan dan perawatan selepas pembedahan. Dalam kajiannya, beliau
mendapati darah beredar antara jantung dengan paru-paru. Kajian ini membetulkan
kesilapan teori Galen Yunani. Al-Nadhr telah mempelajari ilmu perubatan dari
bapanya al-Harith (meninggal 23 H), beliau telah membuat pil-pil yang digunakan
untuk merawat penyakit kuning.
KEJURUTERAAN
KEJURUTERAAN
Kajian
telah menunjukkan sumbangan sarjana dan jurutera Islam tersebar ke benua
Eropah, khususnya Andalus (Sepanyol) dan Itali. Dalam bidang kejuruteraan awam,
kubah dan menara masjid menunjukkan kefahaman dan kemahiran Islam. Pada zaman
pemerintahan Khalifah Umar bidang kejuruteraan awam hidologi diperkenalkan,
beberapa buah terusan telah dibina. Terusan yang utama ialah terusan yang
menyambungkan Sungai Nil dan Laut Merah. Pembinaan terusan ini memakan masa
selama enam bulan dan panjangnya kira-kira 110 km.
Rekaan-rekaan
yang menarik telah dapat dihasilkan dengan kemahiran dan kefahaman sarjana
Islam dalam segala bidang kejuruteraan pada zaman itu apabila dicampur dengan
rekaan seni-seni halus. Pada awal abad ke-9 M, Khalifah Harun al-Rashid telah
menghadiahkan sebuah jam air yang sungguh menarik kepada Raja Charlemagne. Pada
awal abad ke-8 M, jurutera-jurutera Islam telah mempelajari teknologi membuat
kertas dan mendirikan beberapa buah kilang kertas di Samarqand dan Baghdad
sebelum akhir abad ke-8 M.
Al-Biruni
(973 M – 1048 M) adalah peneroka bidang sains tabii Islam yang ternama. Beliau
merupakan pengasas teknologi sains sukat setelah berjaya menentukan ketumpatan
spesifik kepada sebanyak lapan belas mineral dan batu-batan. Dalam teknologi
perkapalan, jurutera-jurutera Islam telah membina kapal dagang dan kapal laut.
Dengan kemajuan orang Islam dalam bidang astronomi, teknologi pelayaran telah
dapat membawa pedagang-pedagang dan pendakwah-pendakwah Islam ke seluruh
pelusuk dunia seperti China ke sebelah Timur dan hingga ke England dan Ireland
di sebelah barat.
Kejuruteraan
petroleum dalam sistem carigaliannya di dasar laut telah ditemui kaedah barunya
oleh jurutera-jurutera Malaysia dan berjaya dilaksanakan di pusat cari gali
dasar laut Kerteh, Terengganu. Kaedah ini mempercepatkan kerja-kerja cari gali
dan mengurangkan pembaziran bahan galian terbabit. Kaedah ini telah digunapakai
oleh negara dunia ketiga seperti Ghana, Mauritius dan Tajikistan menggunakan
perundingan dan kepakaran jurutera-jurutera Malaysia.
Ilmu
sains dan teknologi merupakan sumber dari al-Quran yang diturunkan kepada
junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. Ajaran yang terkandung di dalam al-Quran
melatih pemikiran dan mendisiplinkan pencarian ilmu pengetahuan untuk kemajuan
sains dan teknologi. Menjadi asas penting bagi sarjana mengupas kajian yang
dibuat untuk mentauhidkan Allah dan menambahkan keyakinan serta keimanan bila
kita mampu memahaminya.
“Maka Allah meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang berilmu pengetahuan beberapa darjat.” (Surah Al-Mujaadilah: 11)
“Maka Allah meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang berilmu pengetahuan beberapa darjat.” (Surah Al-Mujaadilah: 11)
Kesimpulannya,
sains dan teknologi Islam adalah berdasarkan kepada kewujudan Allah dan juga
menunjukkan terdapatnya pertalian antara semua yang wujud. Tidak hairanlah
bahawa sarjana Islam pada zaman silam bukan sahaja dapat menguasai pelajaran
sains dan teknologi, malah mereka mampu memikul beban dan tugas yang
difardhukan oleh Allah kepada semua makhluk-Nya. Jelaslah sains dan teknologi
yang di sumbangan pada hari ini adalah dipelopori dari sarjanan-sarjana Islam
dahulu dan bukannnya dari orang Barat, malah orang Barat sendiri menceduk ilmu
ini daripada Islam.
No comments:
Post a Comment